SBOV III | Partners | Contact | ||||||||||||||||||||||||||
|
Onderzoeksrapport: De VDAB, jongeren en ICT: Een kwalitatieve evaluatie van het proefproject online matching Oostende
Inleiding 1. Online matching Oostende Het project ‘online matching’ is een proefproject in het kader van het Jeugdwerkplan Oostende, dat als doelstelling heeft het actief begeleiden van jongeren naar werk. In de proeftuin Oostende wordt een volgende stap gezet in het verhaal van de automatische matching van vacatures en werkzoekendendossiers. De Elise matching ligt ondertussen al aan de basis van heel wat processen binnen de VDAB. Ook is er de Wekelijkse Automatische Matching (WAM) waarbij de Elise matching gecombineerd wordt met een push-strategie waarbij werkzoekenden wekelijks een brief of e-mail krijgen met een verzameling voorgestelde vacatures. Vanuit de gedachte ‘waarom een onmiddellijke matching als er geen onmiddellijke communicatie volgt?’ lijkt het een logische volgende stap om de resultaten van een vacaturematching (die onmiddellijk gebeurt wanneer een vacature binnenkomt) ook in ‘real-time’ te communiceren door het aanwenden van moderne ICT. Dit is dan ook de kern van het proefproject online matching: van zodra een vacature gematcht is, zorgt een ‘campagnemanagementsysteem’ voor een push-communicatie via een cascade van drie kanalen: e-mail, SMS en brief. Werkzoekenden die een e-mail adres opgeven in hun werkzoekendendossier krijgen een e-mail, zij die een gsm nummer opgeven krijgen een SMS en zij die geen van vorige coördinaten bezorgden krijgen een brief. De tranchering respecteert hierbij wel de volgorde ‘e-mail, SMS, brief’: mensen die zowel een e-mail adres als een gsm nummer opgeven krijgen dus enkel een e-mail. Tot de doelgroep van het proefproject online matching behoren alle werkzoekenden jongeren dan 25 jaar in de regio met postcode 8400 (Oostende). 2. Doel van de focusgroepen Het doel van de focusgroepen was een groep jongeren uit de doelgroep van het online matching proefproject samen te brengen om met hen te discussiëren over hun ervaringen met de ICT-dienstverlening van de VDAB. We trachtten te achterhalen hoe deze jongeren de verschillende dienstverleningskanalen van de VDAB (telefoon, website, e-mails, SMSjes, brieven) ervaren. Ook trachtten we inzicht te krijgen in de manier waarop jongeren het internet, de gsm (SMS) en de WIS kiosken beleven en ervaren en of zij verschillen zien tussen de verschillende technologieën. We stelden hen eveneens enkele kennisvragen, om te zien in hoeverre ze ‘mee zijn’ in een dienstverleningslogica die vanuit de VDAB wordt aangeboden. 3. Aanpak van de focusgroepen Er werden drie focusgroepen georganiseerd. Deze vonden plaats op dinsdag 19 september, donderdag 21 september en dinsdag 26 september 2006. De locatie was de regionale directie van de VDAB Oostende (tevens een werkwinkel). De selectie van jongeren voor de focusgroepen gebeurde in eerste instantie door spontane bevraging bij jongeren. In tweede instantie werd nagegaan welke jongeren op regelmatige basis bericht kregen van de online matching en werden zij via verplichte uitnodiging gevraagd om aanwezig te zijn. Per dag werden ongeveer twintig jongeren uitgenodigd. Enkele hiervan waren reeds aan het werk, sommige anderen meldden zich ziek of kwamen om andere redenen niet. Uiteindelijk waren er acht jongeren in de eerste twee focusgroepen en zeven jongeren in de derde focusgroep. De focusgroepen werden enigszins gestructureerd aangepakt door het werken
met een vragenlijst die deels open en deels gesloten was opgesteld. Deze
vragenlijst besloeg vier delen: na het invullen van een deel werd dit
deel telkens in de groep bediscussieerd. Naar de rapportering toe werd
de structuur van de vragenlijst grotendeels gevolgd. FOCUSGROEPEN ONLINE MATCHING OOSTENDE 1. INLEIDING
2. DE VDAB: IMAGO, DIENSTVERLENING EN GEBRUIK VAN INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIËN
BIJLAGE : DE INTEGRALE VRAGENLIJST
OVER DE AUTEUR |
|
|